Wednesday, February 17, 2010

Bekerja Dari Rumah?

--> Korang pernah tak terpikir nak berhenti kerja dan duduk kat rumah saja? Saya selalu terfikir. Hehehe. Bukan sebab malas bekerja okay.

Tapi, saya lebih suka the idea of working at home, di mana working hour saya flexible serta pada masa yang sama saya dapat menguruskan urusan rumah saya dengan baik. One of my uni friend, has quit her job as graphic designer and now fully concentrated doing her online  business job. Tabik springlah! Bukan senang nak decide berhenti kerja ni.

Idea working at home ni memang sesuai sangat dengan ibu - ibu yang bekerja. Bila sudah bekerja dari rumah, tak perlu risau lagi nak hantar anak ke rumah asuhan ker, tak perlu risau makan minum suami ker, tak perlu risau pasal keadaan rumah yang tunggang langgang ker.. hehehe..

Walaupun saya bekerja separuh hari (guru) dan masih ada masa untuk urusan rumah and everything, tapi saya still believe yang kerja dari rumah lebih baik dan lebih jimat. Profession seorang guru nowadays pun bukan seperti yang disangka okay. Instead of teaching, marking books, making exam papers; ada juga clerical works that need to be done; working paper for projects, school programs, fail meja, etc. etc. Walaupun saya suka the idea of working at home tapi tak bermaknalah yang saya hendak quit from my job. No way! Susah tau nak dapat kerja gomen. hehehe.. I love my work maa...

So, if you are thinking to quit your daily job because your already sick and tired with it; you can have a look and browse into this website WAHM (stands for working at home mom) <-- 'dad' also can have a look. Ini pula website di Asia - EHomemakers.

Sebenarnya ada banyak jenis - jenis kerja selain daripada buat business online. Yang berminat, bolehlah tengok list nyer di topik Bisnes Dari Rumah.

2 comments:

Norhaizan Mustapha said...

rasa bagus juga entri ni..boleh join tengok..

memang betul tu..bukan mudah kerja as a teacher..banyak cabarannya

www.norhaizanm.blogspot.com

Rabia Sensei said...

Hehe..thanks pena biru.

Betul. Kerja seorang cikgu ini bukannyer senang seperti yang disangka selama ni.