Saturday, June 4, 2011

Buat Adinda Evans

Tadi pergi singgah baca blog blogger yang lain. Ramai tengah cerita pasal Adinda Evans. Nampak sangat saya ketinggalan kereta api. Siapa pulaklah si Adinda Evans ni? Adik Juliana Evans ker?

Rupa-rupanya dia kisah seorang budak perempuan berusia 14 tahun yang telah membuat pengakuan pada blognya pada December 2010. Dia mengaku yang dia tidak punya dara lagi. Pengakuannya siap menjadi tajuk akhbar tempatan Harian Metro: Bangga Hilang Dara. Siap jadi hot trend kat Twitter lagi. Hingga Juliana Evans pun terkena tempiasnya. Sehingga dia terpaksa menyatakan penafiannya dalam Twitter pagenya.

Picture Credit : Adinda Evans


Ini coretan dalam blognya.  Post ini dah di delete dari blognya.
Picture Credit : Pengakuan Berani Mati

Picture Credit : So what if I'm not a virgin?

Kesian pula saya tengok adik Adinda Evans ni. Because of her stupid mistake, it will haunt her for her whole life. Disebabkan pengakuannya itu, bukan dia sahaja yang dapat malu, malah ahli keluarganya juga.

Buat adik Adinda Evans. Benda dah berlaku. Belajarlah daripada kesilapan. Berusahalah untuk berubah ke arah kebaikan. You are still young. A lot of things need to be learn. Learn what  is right and what is wrong. I can not say you will have a long journey to go because we wouldn't know when is our time to leave.

Kita tidak tahu sampai bila hayat kita. Mungkin esok kesudahannya? Hanya tuhan saja yang tahu. So, don't wait until it's too late to change. Manusia memang tidak lari daripada membuat kesilapan. Yang penting, kita tidak akan mengulangi kesilapan yang sama dan cepat - cepat bertaubat dan berubah.

Ingat dik, setiap masalah tu, ada jalan penyelasaiannya. Jangan berfikiran pendek dengan membuat perkara - perkara yang satu hari akan kita membuatkan kita menyesal kemudian hari. If you have problems, talk with your family, friends or teachers. Insya Allah, mungkin sedikit sebanyak mereka akan dapat membantu. Yang penting, banyakkan doa. Dia Maha Mendengar.

Saya pasti ramai yang akan mendoakan untuk kebaikan adik. I said this because I also have brothers and sisters. Saya sentiasa berharap kejadian macam ini tak akan berlaku pada mereka. Terpengaruh dengan kawan. Terpengaruh dengan budaya Barat. All the negative things that can easily get from the Internet.

One day, you will get married. You will have a daughter or a son and of course you don't want this to be happening to them, right? So, adik Adinda Evans, fikir-fikirkanlah yer. Ini semua untuk kebaikkan adik juga.

No comments: