Thursday, November 22, 2012

Cara Hilangkan Malware Dari Blog

Aduyai! Blog Rabia Sensei kena serang Malware rupanya. Saya tak sedar. Nasib baik cik abang bagitahu. Itu pun kebetulan dia guna Google Chrome. Chrome akan mention jika satu-satu website tu ada virus. Firefox takdelah pulak dia habaq. Ini warning saya terima dari Chrome.



Jadi bagaimana nak buang atau nak hilangkan malware ini dari blog kita? Macam kes saya ini disebabkan oleh satu link blogger. Jadi saya kenala buang dulu linknya. Tips ini saya copy dari blog Semanis Epal.

  • Delete semua link bloglist dekat blog
  • Clearkan semua history dalam browser yang korang guna.
  • Scan secara online
  • Download Malwarebyte's Anti Malware.
  • Kemudian scan
Alhamdulillah, sekarang blog Rabia Sensei sudah free dari Malware!

1 comment:

Sharinginfoz said...

memang tension ngan malware