Wednesday, June 12, 2013

Movie : After Earth

Picture Credit : After Earth

Sebuah filem sains fiksyen daripada Will Smith dan anaknya (Jaden Smith) dan mengisahkan anak beranak yang terkandas di Bumi. Bumi telah ditinggalkan manusia selama seribu tahun lamanya apabila musibab melanda umat manusia masa itu. Anaknya (Kitai) terpaksa menyelamatkan ayahnya (General Cypher Raige) dengan menjejaki serpihan ekor kapal terbang bagi mendapatkan dan menghantar alat siaran kecemasan. Jadi bermulalah pengembaraan si anak dalam mengharungi hutan rimba yang penuh dengan binatang yang tidak mesra manusia. Dia terpaksa berlawan dengan emosi ketakutan dan juga menyamai reputasi bapanya - yang merupakan seorang general yang hebat.

Di planet baru manusia membina koloni dan penempatan baru yag dinamalan Nova Prime. Nova Prime nampaknya sedang berperang dengan mahkluk asing yang telah mencipta binatang bagi melawan manusia. Binatang ini hanya dapat menghidu bau takut. Rupanaya, apabila seseorang takut, badan akan mengeluarkan feromon yang lalu dapat dihidu oleh binatang tadi. Ya, ada sedikit pelik, binatang ini hanya dapat bau perasan takut manusia dan tidak bole melihat. Nak dijadikan cerita bapanya dapat mengharungi dan membuang perasan takut itu, perilaku ini dipanggil 'Ghost' dan beliau menjadi lagenda dalam perkhidmatan tentera. Kenapalah makhluk asing itu tidak mencipta binatang yang boleh melihat sekali? hehe.


Trailer : After Earth
All copyrights reserved to original creator. No copyright infringement intended
Kitai telah bergerak sejauh 100km untuk sampai ke tempat terhempas dan dalam perjalanan itu dia telah bertemu dengan monyet ganas, helang gergasi dan juga binatang mahluk asing (us'ha - kalau tidak silap namanya). Binatang di bawa bersama dalam kapal terbang untuk di hantar ke tempat latihan bagi melatih pelatih2 baru. Mula-mula tertanya juga macamana anak beranak boleh berlakon. Rupanya cerita ini diilhamkan oleh Will Smith sendiri dan berkerjasama dengan M.Night Shamalan (Pengarah filem The Sign, village dan lain. filem2 terakhir arahan beliau kurang hebat berbanding dulu). Mungkin sebab itu pihak pemasaran (dalam trailer sebagai contoh) tidak menggunakan nama beliau sebagai tarikan dan fokus kepada nama anak beranak ini.

Cerita awal menarik dengan paparan futuristik dunia masa depan, teknologi dan bagai. Di pertenghan cerita di fokuskan kepada anaknya di dalam hutan, perubahan daripada seorang remaja dan dewasa serta keupayaan mentalnya mengatasi perasaan takut. Filem ini kurang sesuatu dan boleh menjadi hebat jika kena caranya. Walaupun disajikan oleh pelakon terkenal - Will Smith, itu tidak menjanjikan filem ini berjaya. Setakat ini filem ini di tangga ketiga selepas Fast & Furius 6 dan Now You See Me.

"Fear is a choice ". Jadi hilangkan ketakutan anda.

Selamat menonton! :)

No comments: