Monday, June 24, 2013

Movie : World War Z

Picture Credit : World War Z

Mengisahkan dunia yang telah dijangkiti virus yang tidak diketahui asal-usulnya. Dunia tidak menjangka musibab ini melanda dan tidak bersedia untuk melawannya. Lalu banyak bandar-bandar utama di Amerika dan seluruh dunia diserang. Hero dalam filem ini (Brad Pitt) merupakan bekas penyiasat PBB yang telah bersara. Dalam satu kejadian, beliau dan keluaga telah terperangkap dalam penyebaran wabak dan menyaksikan bagaimana dalam masa lebih 10 saat. Orang yang dijangkiti telah berubah dan lalu menyerang manusia lain. 

Beliau dihubungi oleh wakil PBB untuk dibawa ke tempat selamat. Sebelum mereka diambil, beliau dan keluarga terpaksa bergelut dan melarikan diri daripada mayat hidup. Dalam satu adegan ke bumbung di mana helikopter menanti, beliau nyaris digigit dan berjaya melepasinya. 

Kemuadian dibawa ke kapal pengangkut di tengah laut yang sekarang menjadi pusat operasi tentera. Beliau diarahkan untuk menyiasat punca wabak ini. Destinasi pertama di Korea Selatan - kem tentera AS di sana yang mana terdapat memo yang dikeluarkan menggunakan perkataan 'Zombi'. Dari Sana, beliau dapat clue dan bergerak ke Jurusalem. Babak aksi hendak keluar dari pesawat ke kem dan balik ke pesawat sungguh mencabar. Disini kita dapat tahu mayat hidup ini tertarik dengan bunyi bising. Disini, di bagitahu bahawa Korea Utara dan Israel berjaya mengekang wabak ini dari merebak masuk ke dalam negara masing-masing.

 
Trailer : World War Z
All copyrights reserved to original creator. No copyright infringement intended

Sampai di Jurusalem, didapati pihak sana sudah membina tembok tinggi bagi menyekat kemaraan mayat hidup dan bertemu dengan pegawai yang bertanggunjawab serta mendapat jawapan bagaimana mereka tahu wabak ini akan berlaku? Mereka membenarkan pelarian masuk dengan alasan, lebih ramai orang yang selamat, lebih kurang untuk dijangkiti. Satu kejadian menyebabkan mayat hidup ini dapat membina dan memanjat tembok dan lalu menyerang manusia di sana. Beliau nyaris-nyaris tidak dapat keluar untuk ke lapangan terbang dan hanya dapat menaiki kapal terbang komersial.

Beliau mengarahkan juruterbang pergi ke Wales, dimana letaknya pejabat WHO (World Health Organization). Bagaimanapun, kapal terbang yang dinaiki terhempas dan beliau masih lagi terselamat walaupun cedera teruk. Akhirnya, beliau sampai ke sana dan cuba menyampaikan teori beliau berkenaan wabak terbabit. Babak beliau pergi ke sayap bangunan yang dihuni mayat hidup menarik perhatian. beliau ke sana bagi mendapatkan virus yang disimpan dalam bilik kebal. Adakah beliau berjaya? marilah pergi menonton cerita ini.

 Filem ini tidak mengecewakan dan wajib ditonton oleh anda, cuma penamatnya mungkin boleh boleh lebih baik atau mungkin ada sambungannya nanti.

Selamat menonton!

2 comments:

Anonymous said...

kedua-dua negara yang dipilih oleh pengarah utk selamat drpd Zombi (Israel & Korea Utara) adalah negara yg sangat kontroversi pd zaman sekarang.

I wonder why they choose these countries.

salam kenal dari cik gee.. :)

antumai said...

Salam Cik Gee :)