Tuesday, July 2, 2019

Terima Kasih Lee Chong Wei

Antara berita terbesar bulan Jun ini adalah berkenaan Lee Chong Wei bersara dari arena badminton. Selepas Lee Chong Wei didapati positif menhidap kanser hidung, beliau berehat dari pertandingan dan berubat di luar negara. Hanya selepas disahkan bebas dari penyakit tersebut, beliau kembali membuat latihan dan tumpuan kepada dalam gymnasium dan latihan kecergasan.

Kerjaya beliau berwarna warni semenjak menceburi sukan badminton, ada turun dan naik. Sayang sekali beliau gagal membawa pingat emas pertama untuk negara. Mungkin itu adalah antara yang dikesalinya.

Bila bercakap mengenai Lee Chong Wei, tidak dapat dipisahkan dengan seteru utamanya Lin Dan, juga dikenali dengan gelaran Super Dan. Mereka banyak kali bertemu di peringkat akhir kejohanan utama dunia termasuk Olimpik. Kadang-kadang tembok Lin Dan sukar untuk ditewaskan terutamanya dalam sukan Olimpik. Beliau bermain sebanyak 3 kali dalam sukan olimpik iaitu pada 2008, 2012 dan 2016 dan membawa pulang pingat perak.

Pencapaian beliau cemerlang dengan memenangi pingat perak Olimpik sebanyak tiga kali, naib juara kejohanan dunia tiga kali, 69 kejuaraaan dengan 46 daripadanya daripada SuperSeries. Beliau juga memegang selama 199 minggu sebagai pemain nombor satu dunia daripada 2008 ke 2012.

Teringat kembali semasa perlawanan peringkat akhir di Olimpik 2008 dan 2012 dan hanya dipisahkan dengan Lin Dan sahaja. Peluang cerah beliau apabila di Olimpik 2016 menentang Chen Long, perlawanan begitu sengit dan mendebarkan (kadang-kadang boleh kena sakit jantung). Banyak emosi kita disentuh semasa beliau bermain, kita yang duduk di depan televisyen pun terasa tekanannya, sorak gembira apabila mendapat mata dan kecewa apabila lawan mendapat mata. Belum lagi marahkan penjaga garisan apabila kata keluar kepada bulu tangkis beliau ;)


Coretan pantun dan nota selamat tinggal dari Instagram beliau

Semangat luarbiasanya dalam gelangang dan diluar boleh kita jadikan iktibar dan kepada generasi seterusnya. Beliau sememangnya pembakar semangat kita dan wira negara.

Terima Kasih Lee Chong Wei!

Sumber : theStar, theSundaily

No comments: