Monday, September 21, 2015

Keep Calm and Have Patience

Picture Credit : Keep Calm and Have Patience

Alhamdulillah, cuti datang lagi. Walaupun hanya untuk seminggu, jadilah untuk merehatkan badan, otak dan segala - galanya. Jadi peluang cuti yang ada ini saya ambik untuk menulis. Update blog. Banyak juga nak tulis tapi kekangan masa dan kerja tak mengizinkan. Kerja bertimbun - timbun. Buku sekolah. Fail panitia. Tak tahulah macam mana kawan - kawan saya yang sebatch boleh handle kerja as Ketua Panitia. Tabik spring untuk korang!

Rupanya bukan senang nak jadi ketua ni. Lebih - lebih lagi kita ni masih muda (muda ker?). Muda dari segi experience dan umur kut. So, to lead them or to ask them to do certain things, sangatlah susah. Last-last aku kut yang buat. Segala macam perasaan simpan dalam hati jer yer. And being the only Malay teacher that teaches English in the Chinese school (morning session), it makes it harder. There was one situation, we were discussing about something in English. Suddenly one person spoke in Chinese and the rest was history, lost in my own translation way. (As if I know how to translate huh?). Okay, sila baca dengan hati yang tenang. Just want to share my situation at school. They are actually good persons. Is just that sometimes they don't really realize what they have done.


Actually, banyak kali dah berlaku, cuma tak ambil pusing jer. Mungkin faktor usia, hati mudah terusik. Sebenarnya di mana jua kita berada pun, di sekolah, di pejabat dan di mana-mana pun; apabila kita menjadi ketua ker, follower ker, pasti ada masalah yang timbul. Itulah yang dinamakan kehidupan. Yang penting kita mesti pandai uruskan dengan bijak. Betul tak? Chewah!

Seteruk mana masalah yang dihadapi. Seteruk mana pun orang buat kat kita pun. Kita sebagai seorang Muslim, kita diajar untuk sentiasa bersabar dan memaafkan kesalahan orang lain. Jadi sabarlah. Maafkanlah mereka.

No comments: