Thursday, June 13, 2019

App : MyRailtime




Berita gembira kepada pengguna KTM Komuter yang mana KTM Berhad telah memperkenalkan satu app khas yang diberi nama “MyRailtime”. Dengan app ini pengguna boleh mengetahui masa ketibaan dan merancang perjalanan. Untuk peringkat awal ini, MyRailtime boleh digunakan bagi laluan Port Klang-Tanjung Malim, Sungai Gadut-Batu Caves dan Skypark Link. 

Apa yang menarik MyRailtime ini menawarkan masa sebenar (real time), dengan ini membolehkan pengguna merancang perjalanan mereke ke stesen dan tidak membuang masa menunggu ketibaan tren seterusnya. Dilaporkan juga disebabkan oleh projek menaik taraf rel fasa satu di lembah klang, frekuensi kekerapan tren menurun dari 20 minit ke 45 minit. 

Anda boleh download dari PlayStore (pengguna Android) and AppStore (pengguna iOS).

  Paparan muka utama MyRailtime


Cuma taip destinasi dan click Search.


 Contoh paparan - ada dibagitahu sama ada tren dalam jadual atau lambat


Berbagai pengalaman saya menaiki KTM Komuter sebelum ini, membuatkan KTM Komuter pilihan terakhir dalam senarai pengangkutan awam saya. Satu senario, pernah terlepas tren dalam beberapa saat, apabila melihat papan masa untuk melihat tren seterusnya, tren akan tiba dalam masa 2 jam kemudian. Beberapa kali juga terkena untuk ke destinasi yang berbeza-beza.

Diharapkan perkhidmatan KTM Komuter dapat dipertingkatkan setelah projek menaiktaraf selesai nanti dan dengan adanya MyRailtime ini dapat membantu pengguna tetap KTM Komuter.


Selamat mencuba!









No comments: