Friday, November 22, 2013

Tips Memilih Stroller

 Picture Credit : Combi Urban Walker

Terdapat pelbagai jenis stroller di pasaran sekarang ni. Antaranya, Peg Prego, Graco, MacLaren, Sweet Cherry, Combi & banyak lagi. Mari kita lihat beberapa tips memilih stroller yang saya compile dari Muhammad Norashikin, Harith Irfan dan Arvanees.

  • Budget / belanjawan
Terdapat stroller yang mempuanyai harga semurah puluhan ringgit hingga ribuan ringgit dan bergantung kepada jenama atau jenis-jenis stroller. Perlu diingat mahal tak semestinya berkualiti dan murah tu tak berkualiti. Apa-apa pun bergantung pada mereka yang mengeluarkan duit.
  • Keselamatan
Adalah menjadi kemestian untuk memastikan keselesaan dan keselamatan bayi ketika berada di dalam stroller. Stroller biasanya mempunyai ruang kecil untuk simpan barang-barang bayi. Stroller yang terbaik biasanya mempunyai belt 5-point harness yang boleh dilaras mengikut keselesaan dan saiz bayi dan supaya baby boleh distrap dengan selamat di dalam stroller. Make sure tiada sharp or rough edges yang exposed to your baby. Pastikan stroller juga mesti cukup kuat menahan beban dan mempunyai brek yang kukuh (lock & unlock feature)

  • Kebolehan untuk Recline
Pastikan kusyen stroller boleh dilaras ketika bayi duduk ataupun tidur. Terdapat juga jenis-jenis stroller mengikut kesesuaian umur dan berat bayi. Biasanya stroller untuk newborn baby jenis baring sahaja. Ini kerana newborn baby sampai umur 6 bulan tidak boleh duduk lagi. Pastikan stroller boleh guna atau menampung dari newborn hingga umur 2 tahun.

Make sure that it needs to recline all the way back so that the baby is in a lying position not an upright seated position. It's quite important that the stroller boleh recline full sampai baring position. Stroller jenis macam ini boleh guna sampai 2-3 tahun because the full recline is useful for when they want to sleep while you are busy shopping or makan.

"A happy sleeping baby/toddler = Happy parents to shop with peace of mind"


  • Mudah Dilipat
Pastikan stroller yang dibeli itu senang disimpan dan mudah di bawa ke mana-mana. Memang ada jenis-jenis stroller bila dah dilipat tidak muat nak letak dalam but kereta. Lagi bagus cari stroller yang mempunyai feature one hand fold. Pada masa yang sama, boleh fold macam umbrella. The folding is very important so you have a lot of boot space in the car. Pastikan jug measurement of the stroller setelah dilipat.
  • Adjustable Handle
Faktor adjustable handle ni terbahagi kepada 2. First, adjustable dari segi kepanjangan. Ini perlu bagi mereka – mereka yang rendah dan pasangannya yang tinggi.

Second, adjustable handle jugak ditengok dari segi kebolehan handle tu untuk forward facing and rear facing your baby. Baby below 6 months adalah lebih sesuai menggunakan forward facing stroller sebab dia akan rasa lebih secure bila nampak his mummy and daddy, while those above 6 months adalah lebih sesuai guna rear facing supaya pemandangan mereka tidak di halang oleh badan mummy and daddy dan secara tak langsung open their mind to accept new things in life.

  • Berat
Pastikan tidak terlalu berat.
  • Material
Pastikan material yang berkualiti - tak mudah koyak, tahan lasak, kalis air. Rangka yang kukuh dan ringan biasanya buatan aluminium.
  • Tambahan
Biasanya stroller berjenama dari luar negara di datangkan dengan aksesori tambahan seperti foot muff (selimut), rain cover (penghadang hujan), shopping basket, bottle holder, leg warmer (kalau selalu pergi holiday ke oversea) and parasol. Ada sesetengahnya memang datang together as a set tapi ada juga yang kena beli asing.
  • Lifestyle
Kalau parents jenis yang mengamalkan gaya hidup sihat, suka jogging kat taman, mungkin boleh pilih stroller jenis jogger iaitu 3 wheelers. Strolller jenis ini lebih aerodynamic dan mempunyai tayar yang tahan lasak sesuai untuk kegunaan atas uneven surface. Pastikan whether it is easy to maneuver or not.

Penting :

  • Pastikan stroller sesuai dengan umur dan berat bayi anda
  • Jangan lupa mengunci roda stroller ketika berhenti.
  • Jangan menyimpan terlalu banyak barang di ruang stroller kerana ini akan mengurangkan keseimbangan stroller bayi anda.

p/s : Selamat menolak stroller. 





4 comments:

ILANI said...

assalamualaikum.

salam perkenalan. menarik info ni.

saya juga nak share sedikit tips tentang pemilihan stroller.
Saya pernah beli stroller murah (Puku, tak branded sangat la) dan mahal (Quinny, Phil & Teds).

Yang murah bila dilipat memang makan ruang. Tu yang saya tak suka.
Yang branded memang melambung harganya kat Malaysia ni. Tapi saya beli yang second hand je. Kualiti masih elok. Memang puas hati dengan keupayaan stroller yang mahal ni. Compact, memenuhi keperluan saya yang anak banyak ni .

salam perkenalan.
ilani
Blog : www.cancanmali.blogspot.com
Facebook: https://www.facebook.com/norilani
FB Page : https://www.facebook.com/weallsihat


jemput la jalan2 ke blog saya

herman said...

Nice info sensei,.. :) tips bagus :D

Umpan balik ya,.
http://www.hermancool.com/2014/03/si-tukang-tidur-aja-bisa-sukses-di-bisnis-online-never-give-up-dude-malu-donk.html

Rabia Sensei said...

wsalam Ilani, Tq singgah blog saya. Maaflah lambat balas. Sibuk dgn anak dan pindah rumah :)

Herman, TQ..Iya..sudah singgah donk ;p

LeAnneHamidWorld said...

Salam.. thanx share info tentang stroller.sy baru bak cari stroller yg sesuai... kalau bols nk yang tahan lasak n bole pakai smpai ank bsar.. hihiii... ada sugesstion tak stroller ape yg compact hrga tak mahal sgt ...

Anyway sy baru je wat blog jom singgahhttp://leannehamidworld.blogspot.com/?m=1