Thursday, August 19, 2010

Dari SharingInfoz : Tips Mudah Tingkatkan Trafik


Picture credit : Banyak traffic, banyaklah dapat duit

Syoknya kalau dapat trafik banyakkan? Alah trafik untuk blog, bukan trafik jam. Trafik means berapa ramai kunjungan pembaca ke blog kita. Kalau banyak trafik, maknanya blog kita ramailah yang datang membaca, menjenguk dan menyinggahlah. Ini saya nak share tips dari Brother Sharinginfoz, tips mudah menaikkan trafik. Bayangkanlah dia memperolehi unique visitors (UV) melebihi 100 untuk satu jam iaitu pukul 12 tengah hari iaitu 104 dan pukul 1.00 petang 100. Fuyoo, saya tak pernah sampai banyak tu pun lagi.


Picture credit : Trafik menggunung bak Gunung Everest

Tips Mudah Tingkatkan Trafik Dari SharingInfoz
  • Waktu publish entry sangat penting, dalam entry yang lepas, saya sarankan bahawa waktu terbaik ialah pukul 12.00 tengah hari dan paling sedikit ialah 5.00 pagi (maybe bulan puasa different kot) 

    - Saya lepas balik sekolah mesti tidur dulu. Selalu buat post belah petang atau malam. No wonderlah tak banyak trafik. Hehe

  • Entry biar KISS (keep it short and simple), sapa nak baca panjang2 kan

    - Saya suka mengarut dalam blog panjang - panjang. Lalala~
  • Jangan abaikan kuasa blogwalking

    - Inilah yang saya lemah sikit ni. Saya ini pemalas kadang2. Nak balas komen pun rasa macam tak sempay jer. Maaf yer semua. Nanti saya balas dan singgah cuci mata kat blog korang semua. 'Pinky promise'!
  • Tinggalkan link kat komen bukan sekadar tulis komen

    - Kadang - kadang tinggalkan link. Bila malas, tak tinggalkan pun.

  • Update regularly

    - Selalu gaklah update. Sebab rasa banyak jer nak membebel kat blog ni. Cuma masa jer yang tak sempat.

  • Tulis topik yang semasa dan menarik perhatian

    - Topik semasa boleh dapat dari top hot issue kat paper kan? Saya cuma lemah nak tulis topik yang menarik perhatian. Maybe bagi saya menarik. Tapi bagi orang lain, mungkin tak menarik?

  • Kurangkan tulis singkatan perkataan kerana ianya tidak google friendly, contohnya gmbr tulis le gambar

    - Betul2. Saya tak suka short form
  • Belajarlah sikit-sikit mengenai SEO, penting ni sebab kita boleg target visitors from search engine. Cuba google mengenai SEO dan ambil tips yang kita mudah faham tanpa edit html

    - SEO inilah yang lemah sangat ni. Dah pergi google. Tapi still tak paham. Dahlah saya ni malas nak baca. Adus.
Oklah, itu beberapa tips nak naikkan trafik. Kalau nak tahu lebih banyak lagi. Tanyalah kat Brother Sharinginfoz yer. Adios

p/s : Sharing is caring, ye tak?

5 comments:

ayin~weeweet said...

waaa bagus nya.pukul 12 ek?ingatkan pukul 8-9 malam sbb time tu orang dh start rest hehehe

Syafiyah Muda said...

bagus2...blh aplikasikan ni...
tq sensei..

Sharinginfoz said...

sama-sama le kita buat try and error, manalahtahu kot-kot sangkut

Nur Hawa Mohd Zin said...

nice sharing...heheheh

un said...

comment skit pasal waktu post entri.
dulu aku pernah gak share pasal benda ni.

mengikut perkiraan aku ada 3 masa yang sesuai untuk post entri.

Untuk maklumat lnjut rujuk link ni.
http://unwanted86.blogspot.com/2009/12/tips-waktu-yang-sesuai-untuk-post-entri.html