Friday, August 27, 2010

Melayu Murtad?

Picture Credit : Doa Taubat

Bila saya baca di blog cacamarba mengenai 1 900 Paderi Melayu Baru Tiba dari Negara Jiran, saya jadi takut. Ingat lagi tak kisah kisah Azlina Jailani @ Lina Joy, Hartina binti Haji Kamarudin, Nor Aishah Bokhari @ Aishah Felicia Bokhari dan satu ketika dulu kisah pelajar Malaysia di USA bernama Hasnah Burdges? Memang satu isu yang sangat sensitif dan mendapat liputan ramai. Saya rasa sangat simpati pada keluarga mereka.

Picture credit : 100 Melayu Pohon Tukar Nama

Apabila saya baca di blog grenbara mengenai rintihan seorang ayah yang meminta anaknya Nor Aishah pulang, sebak jer rasa. Sampainya hati seorang anak boleh melakukan sebegitu pada ayahnya yang sudah tua.

"Intan di mana kau nak, pulanglah abah rindu sangat. Intan tahu tak emak sudah dua tahun meninggalkan kita. Intan ... Intan,"

(Anda boleh baca lebih lanjut di blog grenbara)

Kisah Hasnah Burdges yang sekarang namanya Hasnah Pearce yang telah berkongsi kisah hidupnya keluar dari agama Islam di depan 20,000 pelajar kolej di Urbana 2000,Illinois. Sekarang menjadi seorang penceramah mengenai pengalamannya di USA dan Canada : Sumber. Saya tertanya - tanya, macam mana dengan parent dan adik-beradiknya?

(Boleh baca pengakuannya di sini atau dengar saja di Youtube)

Saya terbaca di blog ceritamh mengenai entrynya tentang Hasnah Burdges : Shocked and pity with Hasnah Burdges dan satu lagi entry untuk reply comment Hasnah : Am replying to Hasnah Burdges.

Ingatlah, setiap orang akan di uji olehNya. Tak kira besar atau kecil. Tua atau muda. Kaya atau miskin. Semua orang akan di uji.

Surah Al-Inshirah Verse 5 -8:

فَإِنَّ مَعَ ٱلۡعُسۡرِ يُسۡرًا (٥

Verily, with every difficulty, there is relief: (Karena sesungguhnya kesusahan/kesulitan ada kemudahan)(5)

إِنَّ مَعَ ٱلۡعُسۡرِ يُسۡرً۬ا (٦)

Verily with every difficulty there is relief (Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan (6)

فَإِذَا فَرَغۡتَ فَٱنصَبۡ (٧

Therefore, when thou art free (from thine immediate task), still labour hard (Maka apabila kamu telah selesai dari suatu urusan maka kerjakanlah dengan bersungguh2 dengan yang lain) (7)

وَإِلَىٰ رَبِّكَ فَٱرۡغَب (٨

And to thy Lord turn (all) thy attention. (dan hanya Tuhanmulah hendaknya kamu berharap)8)

(Boleh baca di blog ceritamh untuk tahu lebih lanjut)

Forum Isu Murtad oleh Dr Asri Zainal Abidin, Dr Johari Mat, Saudara Hisham Fauzi di Majlis Daerah Machang pada 21 Jun 2007.


p/s : Beringat - ingatlah selalu. Moga kita sentiasa ditetapkan iman. Amin

4 comments:

Anonymous said...

izin share..tq

Mrs.MH said...

TQ for reviewing my blog.. let us sebarkan utk reminds evryone ttg dosa dan balasan Allah swt.. terkedu ramai melayu yg murtad.. sunguh sedih kan..

Anonymous said...


Hasnah setahun senior saya dan adiknya classmate saya.

Rabia Sensei said...

Anonymous,

Di bulan Ramadhan yang mulia ini kita doakan moga dia kembali ke pangkal jalan. Aameen.